#digitaletransformatie   #betekenis

Digitale transformatie, digitalisatie en digitalisering... eh wat?

Julia van Toor

 - 

3 min

Je hoort en ziet de term 'digitale transformatie' vaak voorbij komen. Het klinkt interessant, maar ook behoorlijk vaag. Wat houdt het nu echt in? Hoe verschillen digitale transformatie, digitalisatie en digitalisering?

Digitale transformatie betekenis

Digitale transformatie is het gebruik van digitale technologie in het hele bedrijf. Dus niet apart georganiseerd per afdeling, zoals sales, marketing en customer service. Digitale transformatie zorgt voor een grote verandering in hoe bedrijven werken en hoe ze waarde leveren aan klanten.

Naast technologische veranderingen is ook een culturele verandering nodig. Een cultuur die de status-quo steeds uitdaagt, vaak experimenteert en waarin mensen mislukkingen zien als een waardevolle les. Ingebakken patronen moeten plaatsmaken voor een nieuwe zienswijze en aanpak. Dit is misschien wel de grootste stap voor een bedrijf. Maar een succesvolle digitale transformatie werpt vruchten af, zoals een wendbaar bedrijf dat klaar is om verder te groeien.

Wat is het verschil tussen digitale transformatie, digitalisatie en digitalisering?

De termen digitale transformatie, digitalisatie en digitalisering lijken op het eerste gezicht veel op elkaar. Kort gezegd zijn het fases die elkaar opvolgen: van het analoge- naar het digitale tijdperk.

4

Digitalisering is de overgang van papier naar digitaal

20 jaar geleden hielden bedrijven gegevens bij op papier. Gebundeld in vaak dikke mappen. In de jaren erna werden papieren documenten vervangen voor digitale documenten, zoals Word en Excel. Het opzoeken en delen van informatie werd daardoor veel makkelijker. Maar de manier van zaken doen leek nog erg op hoe dat in het ‘papieren tijdperk’ ging.

2

Digitalisatie is het gebruik van technologie om processen te digitaliseren

De volgende fase: digitalisatie. Door digitale documenten te combineren met technologie kunnen bedrijfsprocessen sneller en met minder fouten verlopen. Digitalisatie heeft bijvoorbeeld de customer service veranderd. Denk aan het gemakkelijk opvragen en updaten van klantgegevens via de computer. Bij digitalisatie gaat het -nog steeds- niet om een andere manier van zakendoen. Het businessmodel is vernieuwd, maar in essentie hetzelfde gebleven.

0

Digitale transformatie voegt waarde toe aan elke interactie met de klant

Dan zijn we bij de fase van digitale transformatie aangekomen. Digitale transformatie verandert wél de manier van zaken doen. Er zijn zelfs baanbrekende nieuwe digitale bedrijven of startups uit voortgekomen, denk aan Uber en Airbnb. Voor bestaande bedrijven betekent digitale transformatie een stap terug doen en het hervormen van alle bedrijfsactiviteiten en systemen. Van interne systemen tot klantinteracties, online en offline. Stel vragen als: "hoe kunnen we onze bedrijfsprocessen vernieuwen voor een baanbrekende verandering in efficiëntie of een veel persoonlijkere klantervaring?"

Verder met digitale transformatie?

Op dit moment bevinden we ons in de fases 'digitalisatie' en 'digitale transformatie'. Bedrijven benutten technologie voor snellere en betere bedrijfsprocessen, maar ook voor drastische veranderingen in het leveren van klantwaarde. Heb je ook plannen om te starten met een digitale transformatie voor jouw bedrijf? Lees dan het artikel 4 sleutels naar een succesvolle digitale transformatie.