#leanIT

Lean IT voor een effectieve IT organisatie

Julia van Toor

 - 

4 min

Met de stevige voortzettende digitalisering worden IT organisaties flink uitgedaagd om binnen zo kort mogelijke tijd moderne digitale oplossingen te leveren en diensten efficiënt in te richten. Dat kan knap lastig zijn! Ontdek hoe Lean IT bijdraagt aan een effectieve IT organisatie.

legacy systeem, software rot, software decay, legacy systemen van de toekomst

Wat is Lean IT?

Lean IT is een afkorting van Lean Management van IT organisaties. Lean IT is een management systeem gebaseerd op een filosofie, principes en tools.

Lean IT draait om het managen van continue verbetering van de IT organisatie. Enerzijds door verspilling (waste) in het IT werkproces te verminderen en anderzijds de waarde van de functies binnen de IT organisatie te verhogen.

Wat is een IT organisatie?

Een IT organisatie is een unit binnen een organisatie en heeft vier grensvlakken met de rest van de organisatie: de (IT) bedrijfsstrategie, leveranciers, klanten en medewerkers. IT organisaties houden zich onder andere bezig met:

3

project management

2

IT proces- en organisatiemanagement, zoals applicatiebeheer, enterprise-architectuur, applicatie-integratie en applicatieontwikkeling

5

ICT-infrastructuurbeheer, zoals netwerken, datacentra, servers en client hardware

De filosofie van Lean IT

De filosofie van Lean IT is verspillingen (waste) verminderen en waarde vermeerderen. Waste houdt in: alle vormen van verspilling in de 'productielijnen' van je organisatie. Waarde is: je product of dienst, op het juiste moment en tegen een geschikte prijs aanbieden aan de klant, volgens de klant.

Voorbeelden van waste zijn een overaanbod van diensten, overbodige functionaliteiten, dubbele afhandeling van werk en wachten op goedkeuring.

Voorbeelden van klantwaarde zijn het nakomen van Service Level Agreements met betrekking tot server opslag of de betrouwbaarheid van een Enterprise Resource Planning-systeem.

De 5 principes van Lean IT

De Lean IT principes lijken erg op de 'standaard' Lean principes alleen zijn deze principes speciaal toegespitst op IT organisaties.

1Waarde - Stel de klant centraal

Bied waarde vanuit het perspectief van de klant. Naast te focussen op een efficiënte dienstverlening is het belangrijk om binnen IT organisaties precies te begrijpen wat waarde creëert voor de klant, zowel de interne als externe klant.

2Waardestroom - Bepaal waar waarde wordt gecreëerd

Identificeer alle stappen van begin tot eind van de processen van de IT organisatie. Markeer vervolgens de verspillingen die geen waarde toevoegen. Verspilling identificeren vereist transparantie van processen en van waardestromen.

3Flow - Zorg voor een continue doorstroming

Creëer een flow zonder onderbreking, omwegen of wachttijden. De flow bereik je door het behouden van waardetoevoegende en noodzakelijke processtappen en het verwijderen van processtappen die geen waarde toevoegen.

4Pull - Doe wat nodig is, wanneer het nodig is

Produceer alleen wat de klant écht wil. Elke geleverde dienst die niet direct door de klant wordt gewaardeerd is verspilling. Bijvoorbeeld software functionaliteiten die nooit worden gebruikt of het aanbieden van een krachtige servercapaciteit voor simpele computertaken.

5Perfectie - Continu leren en verbeteren

Elimineer opeenvolgende verspilling direct nadat ze worden ontdekt. Net zoals voor elke organisatie die Lean wil werken, is continue verbetering ook van toepassing op IT organisaties.

De tools van Lean IT

Om de filosofie en principes van Lean IT tot leven te brengen zijn er verschillende tools, zoals 5S, Kanban en Value Stream Mapping. Er is geen standaard toolset. Elke tool die helpt bij het uitvoeren van de filosofie en principes kan je beschouwen als een Lean IT tool.