De 4 sleutels naar een succesvolle digitale transformatie

Digitale transformatie is meer dan alleen het creƫren van een app voor je bedrijf. Het gaat om het gebruiken van digitale technologie in je gehele bedrijf. Maar hoe start je nu praktisch met een digitale transformatie? Wat zijn de succesfactoren? Krijg antwoord op deze vragen in de 4 sleutels hieronder.

zakenman, duim omhoog
  1. Sleutel 1: Bepaal je bedrijfsstrategie voordat je in iets investeert
  2. Bedrijven die hun prestaties willen verbeteren met de inzet van digitale technologieĆ«n hebben vaak specifieke tools in gedachte, zoals machine learning of chatbots. Misschien zijn dit ook geschikte tools, maar een succesvolle digitale transformatie komt voort uit de bredere bedrijfsstrategie en doelstellingen. Sla deze stap niet over en wees specifiek. Er is namelijk geen enkele technologie die "snelheid" of "innovatie" levert. Wil je bijvoorbeeld de time-to-market van je product of service wilt verkorten voor een verbeterde ā€˜customer experienceā€™? Kies dan voor specifieke digitale tools of aanpassingen die zorgen voor een effectiever productontwikkelproces of leveringsproces.

  3. Sleutel 2: Betrek de mensen uit je eigen organisatie
  4. Organisaties die digitaal willen transformeren huren vaak externe consultants met one-size-fits-all oplossingen, onder de noemer 'best practices'. Onze visie is juist te vertrouwen op insiders - medewerkers die diepgaande kennis hebben van wat wel en niet werkt in hun dagelijkse activiteiten. Als interne kennis binnen het bedrijf onbenut blijft is de kans groot dat nieuwe technologieƫn geen grote bijdrage leveren aan de organisatie.

  5. Sleutel 3: Ontwerp de ā€˜customer experienceā€™ van buiten naar binnen
  6. Is je doel om met digitale transformatie de klanttevredenheid te verbeteren? De enige manier om te weten waar en hoe je dan moet veranderen is door het verkrijgen van uitgebreide en diepgaande input van de klanten en belanghebbenden. Dit kun je doen door het houden van interviews of organiseren van focusgroepen. Vraag aan klanten en belanghebbenden om hun behoeftes te identificeren, hun prioriteiten vast te stellen en de prestaties van de afdeling te beoordelen. Vertaal vervolgens deze input naar een digitale transformatie strategie en bouw deze in je digitale transformatie door het kiezen van de juiste specifieke tools en software. Vertrouw er niet op dat de implementatie van Ć©Ć©n enkele tool of app de klanttevredenheid zal verhogen. Een betere manier om de klanttevredenheid te verhogen is om op kleinere schaal wijzigingen aan te brengen in verschillende tools op verschillende punten van de service cyclus. Evalueer deze wijzigingen ook regelmatig met klanten en belanghebbenden.

  7. Sleutel 4: Creƫer een omgeving van experimenteren
  8. Silicon Valley-startups staan ā€‹ā€‹bekend om hun behendige besluitvorming, snelle prototyping en platte structuren. Het proces van digitale transformatie is immers verre van constant: wijzigingen zijn niet definitief en vaak moet je deze weer aanpassen. Ook moeten beslissingen snel genomen worden en de hele organisatie moet meekomen. Traditionele hiĆ«rarchieĆ«n staan een omgeving van experimenteren in de weg. Heeft jouw organisatie juist veel te maken met traditionele hiĆ«rarchieĆ«n? CreĆ«er dan een enigszins gescheiden omgeving van de rest van de organisatie met een platte organisatiestructuur om te kunnen experimenteren.

What's next?

Behoefte aan informatie op maat over welke stappen jĆ³uw organisatie kan zetten naar een succesvolle digitale transformatie? Neem contact op met Paul Noordhuizen voor een vrijblijvende afspraak.

Vragen over digitale transformatie?

Bel met een expert

Paul Noordhuizen

06 484 31 088

Paul