Werving & selectie met een Turbo voor Nederlands trots: VDL Nedcar

VDL Nedcar kreeg in 2016 de vraag van haar klant BMW om de productie voor het bouwen van auto’s – o.a. de Mini – flink op te schroeven. Om dit te realiseren wilde VDL Nedcar een 2e productielijn openen, waarvoor binnen korte tijd maar liefst 1000 – 1500 nieuwe medewerkers moesten worden geworven. Een enorme uitdaging die VDL Nedcar bij haar partners Randstad en Adecco heeft neergelegd. Direct werd duidelijk: hier moet software en technologie een belangrijke rol spelen!

Online en offline werving & selectie komen samen

Dit soort aantallen mensen werven en selecteren red je niet met vacatures plaatsen, de kaartenbak erbij pakken en rondbellen. In een vroeg stadium realiseerde de samenwerkende partners Randstad en Adecco dat het werving- en selectieproces zowel online als offline moest worden georganiseerd:

  • Online moet centraal staan voor het werven van sollicitanten
  • De eerst voorselectie moet ook online uitgevoerd worden om alleen de kandidaten die aan bepaalde criteria voldoen verder het proces in te laten vloeien
  • Het offline selectieproces hierna, met face-to-face gesprekken, willen we nauwkeurig administreren in een tool
  • VDL Nedcar wil vrijwel dagelijks via rapportages op de hoogte gehouden worden van de actuele status en voortgang
  • Randstad en Adecco willen kunnen voorspellen of de targets gehaald worden en zo niet tijdig kunnen bijsturen

De oplossing: een online wervingsportaal met backoffice management dashboard

Met deze uitgangspunten hebben Randstad en Adecco een multidisciplinair team samengesteld, bestaande uit een eigen projectteam met stakeholders intern, UP learning voor het uitdenken van een online wervingsportaal met slimme test voor de instroom & snelle voorselectie van kandidaten en Jool Software Professionals als technologiepartner voor de ontwikkeling van de maatwerk software.

In korte tijd hebben we het online wervingsportaal werken bij VDL Nedcar opgetuigd, een online backoffice applicatie waarin alle kandidaten centraal worden beheerd inclusief hun voortgang in het offline selectieproces, een management dashboard voor alle stakeholders om te rapporteren op voortgang en om forecasts te maken op basis van historische data om bij te sturen waar nodig. Een complexe klus in nauwe samenwerking met elkaar.

Mouwen opstropen en gaan!

Alle teamleden hebben hard gewerkt om dit ambitieuze doel te bereiken en het is gelukt! Er zijn meer dan 1500 medewerkers geselecteerd en ingestroomd bij VDL Nedcar. De 2e productielijn draait op volle kracht. Een resultaat waar we met z’n allen enorm trots op zijn.

En we gaan door! Voor 2017 heeft VDL Nedcar opnieuw een flinke doelstelling neergelegd voor de werving van opnieuw veel extra medewerkers.

Meer weten?

Heb je ook een goed idee of ambitieus plan? We drinken graag een kop koffie om met je te sparren!

Facebooktwitterlinkedininstagram